1121 Budapest, Zugligeti út 60

Gyökérkezelés

A gyökérkezelés célja

A gyökérkezelés célja a már súlyosan károsodott fog megőrzése és funkciójának helyreállítása.

Gyökérkezeléshez vezető okok

Gyökérkezelésre számos okból kerülhet sor. A leggyakoribb ok az, hogy a fogbél valamilyen módon baktériumokkal fertőződik. Ilyenkor a fogszuvasodást okozó baktériumok olyan mélyre terjednek a fog kemény szöveteiben (zománc, dentin, cement), hogy elérik a fogbél üreget, ahol a fog vérellátását és beidegzését biztosító erek és idegek találhatóak. A fogbél üreg fertőzését okozhatja az is, ha például baleset következtében letörik a fog és ennek következtében sérül és baktériumokkal fertőződik a fogbél. Fertőződhet a fogbél a fog tartó szerkezete, a fogágy felől is fogágy betegség következtében.A fogbél gyulladása kialakulhat hirtelen nagy fájdalommal kísérve, de akár évek alatt lassan, tünetmentesen, fájdalom nélkül is. A kialakult gyulladás következtében végül a fog elhal. Ez azt jelenti, hogy megszűnik a fog vérellátása és beidegzése.Az előrehaladott gyulladás először a fogbél üregből a foggyökerek irányába, majd ezt követően a csontba és a fog tartószerkezete felé terjed, amely végül súlyos gyulladásos állapothoz vezetve a fog elvesztését okozhatja.Gyökérkezelés során tehát fő célunk a fogbél üregben és adott esetben, a foggyökerekben, illetve a gyökerek körüli csont és fogágy területén fellépő gyulladás megszüntetése, valamint a gyulladás újra kialakulásának megakadályozása.

A gyökérkezelés folyamata

Gyökérkezelés során a fogbél üreg tartalmát (a fog vérellátását biztosító ereket, és a beidegzést végző idegeket) eltávolítjuk. Ezen ér és idegképletek eltávolítását teljes fájdalommentességet biztosító, szükség esetén speciális technikával történő érzéstelenítésben hajtjuk végre.Érzéstelenítést követően a kezelendő fogat tökéletesen izolálni kell, tehát el kell különíteni a szájüregben lévő nyáltól és baktériumoktól. Ehhez speciális, úgynevezett kofferdam gumit használunk, melynek segítségével megakadályozzuk, hogy a fog gyökércsatornájába a nyálból baktériumok kerüljenek.

Ezt követően szükség van a fog üregrendszerének mechanikai és kémiai tisztítására. Ezen tisztítási folyamat során eltávolítjuk a fogbél üregben lévő ér és ideg képleteket, valamint az üregrendszerben lévő és az üregrendszer falába beivódott baktériumokat. Minél súlyosabb a gyulladásos folyamat annál mélyebben ivódnak be a baktériumok a gyökércsatornák falába.Ebből következik, hogy különböző esetekben különböző mértékben szükséges a gyökércsatornák falának tisztítása. Mélyebben kell tisztítani a csatorna falat, ha súlyosabb a gyulladás. Ez több időt igényelhet, mely a kezelési időt növelheti. Ezért egy súlyos gyulladásban lévő fog gyökérkezelése akár egy- másfél órán át is tarthat.

A gyökércsatornák mechanikai tisztításának folyamata

A gyökércsatorna falának és a gyökerek üregrendszerének mechanikai megmunkálása a gyökérkezelés sikeressége szempontjából igen lényeges tényező.A gyökércsatorna mechanikai tisztítását gyökérkezelő tűkkel végezzük. Segítségükkel eltávolítjuk a gyökércsatorna fal fertőzött részét, valamint a csatornákban lévő fertőzött törmeléket. A folyamat során szükséges lehet mind kézi, mind pedig speciális gépi meghajtású gyökérkezelő tűk alkalmazására. A gépi csatorna megmunkáló eszközök speciális nagyon rugalmas Nikkel Titán ötvözetből készülnek. Ezen eszközökre főleg görbülettel bíró csatornák megmunkálása során van leginkább szükség, de alkalmazhatóak bizonyos esetekben egyenes csatornákban is.A gyökércsatornák kémiai tisztítását különböző fertőtlenítő szerekkel végezzük. Speciális kanülökkel juttatjuk be a fertőtlenítő szereket a gyökércsatorna teljes hosszában. Bizonyos esetekben lézer sugárral is növelhetjük a csatornák fertőtlenítésének fokát.

A gyökércsatornák hosszának megállapítása

A gyökércsatornát a csatorna teljes hosszában kell tisztítani. Nem lehet se rövidebb, sem hosszabb területet tisztítani. Ezért szükség van a gyökércsatornák hosszának mérésére. Ezt röntgenfelvétel és egy speciális hosszbemérő eszköz un. apexlokátor segítségével végezzük.

A gyökércsatornák tömése

A csatornák tisztítását és formálását követően végezzük el a gyökerek tömését. Attól függően, hogy milyen súlyos volt a gyulladás, szükséges lehet egy ideig ideiglenes gyökértömést alkalmazni, mely egy fertőtlenítő hatású anyag.
A végleges gyökértömést többféle technikával végezhetjük. Leggyakrabban hideg lateral kondenzációs eljárást alkalmazunk. Az eljárás lényege, hogy a gumiszerű gyökértömő anyagot (guttapercha) hidegen juttatjuk a csatornákba és nyomással a csatornák falához préseljük. Bizonyos bonyolultabb esetekben ez a technika nem alkalmazható, ekkor szükséges lehet egyéb, a gyökértömő anyagot meleg, még folyékony állapotban a gyökércsatornába juttató gyökértömési technikák alkalmazására.

A gyökérkezelt fogak végleges helyreállítása

Gyökérkezelés során a fog kemény szöveteinek nagy részét eltávolítjuk. Ezáltal a fog meggyengül. Gyakran szükséges ezért a gyökérkezelt fogakra koronát készíteni, hogy megakadályozzuk a meggyengült fog törését.

Gyökérkezelés során felmerülő nehézségek, a gyökérkezelések sikeressége

A gyökérkezelés a fogászatban az egyik legnehezebben kivitelezhető, nagy precizitást igénylő kezelés. Gyakran kell úgy megmunkálni a bonyolult formájú csatorna rendszereket, hogy valójában nem látjuk azt a területet, amin dolgozunk. Ezért lehet szükség különböző nagyító eszközökre, melyek segítségével bele tudunk nézni a gyökércsatornákba.A gyökérkezelések sikeressége szempontjából rendkívül fontos a fent említett lépések precíz végrehajtása. Ez nagyon eltérő nehézségű lehet, a csatornák számától, alakjától, a fog pozíciójától, valamint a gyulladás súlyosságától függően. Ezért bizonyos kezelések nagyon gyorsan kivitelezhetőek, míg más esetekben a kezelés akár másfél két órát is igénybe vehet.

Abban az esetben ha a gyökértömés minősége nem megfelelő (pl.: pontatlan hosszúságban készítették, nem elég tömör) szükséges lehet régi gyökértömések cseréjére. Ebben az esetben a kezelés idejét megnyújtja, hogy a régi gyökértömő anyagot teljesen el kell távolítani a csatorna rendszerből. Az újra gyökérkezelések során előzőleg elkövetett gyökércsatorna megmunkálási hibák kiküszöbölésére is szükség lehet. Ez sokszor nagyon bonyolult, hosszadalmas folyamat lehet, és némileg csökkentheti a beavatkozás sikerességét.Összességében a gyökérkezelések 90-95% -ban sikeresek.

A gyökérkezelésekről szóló és ahhoz kapcsolódó videóinkat megnézheti a Mi a médiában nevű galériánkban.